Ruta matemàtica a la ciutat de València
El passat 4 de març els alumnes de 4t d'ESO i 1r de
Batxillerat vàrem fer una eixida a València, on ferem activitats matemàtiques
al carrer, les quals ens van resultar molt interessants i educatives. Ací
presentem algunes de les activitats realitzades:
CÀLCUL DE L'ALTURA DE LA TORRE DELS SERRANS
Aquesta pràctica consisteix en intentar calcular
l'altitud que tenen les torres dels Serrans.
Per a començar ens agrupàvem en grups de sis o set
persones i ens donàven una motxilla plena de objectes en que seran aquests els
que necessitarem per a resoldre la pràctica:
•
Un
espill
•
Un
regle
•
Un
bolígraf
•
Una
llibreta per agafar apunts
•
Una
calculadora
En primer lloc, agafàvem l'espill i el posem al terra
paral·lelament a un membre del nostre grup, de forma que aquest puga observar a
través de l'espill el punt més alt de la torre formant dos triangles semblants,
un triangle entre nosaltres i l'espill, i l'altre entre l'espill i la torre.

DESENVOLUPAMENT D'UN COS EN EL PLA
L'activitat va consistir en dibuixar sobre un full (pla)
, les cares (polígons) que formen alguns cossos, de manera que si els pleguem, obtenim
la figura.
Piràmide
base quadrada
Açò
ens facilita com calcular àrees, volums de cossos sense saber les formules.
CÀLCUL DEL NOMBRE DE MANIFESTANTS PER METRE QUADRAT
És habitual sentir als mitjans de comunicació que a les manifestacions hi ha
un nombre determinat de manifestants. A vegades aquesta xifra varia segons qui
ens fa arribar
l' informació.
Per què succeïx açò?
Nosaltres ho vam calcular des del punt de vista de
l'organització de la concentració i des del punt de vista policial.
Segons els interessos, els cossos policials afirmen que
hi ha entre dos i tres persones per metre quadrat, mentre que els convocants
diuen que en un metre quadrat caben fins a dotze persones.
Primerament vam calcular la superfície d'un fragment de
la plaça i vam obtindre 203'3 metres quadrats.

Segons la policia a la plaça hi haurien uns 407
manifestants.
Es pot observar la gran diferència que hi ha des d'un
punt de vista a un altre i com els mitjans de comunicació distorsionen les
xifres segons els seus interessos.
EL NOMBRE AURI
Aquesta és una de les activitats que vam fer a València.
El nombre phi, també
conegut com el nombre d'or, o nombre auri, és un nombre irracional
representat amb la lletra grega Φ (phi). Aquest
nombre fa referència a la proporció àurea (proporció és igual a fracció)
L'equació s'expressa així:
Φ = 1 + √5 = 1,61803398874988...
2
També trobem la proporció àurea en aspectes de la
naturalesa com són:
-
Closca dels caragols
-
Al rusc de les abelles
-
Les fulles de les plantes
-
El logo de Apple
-
A les proporcions de la nostra cara (com per exemple, si dividixes la longitud de la
teua cara entre la longitud del teu nas a la barbeta)
Com a exemple també podem parlar-vos del “David” de
Miguel Àngel. Aquesta escultura està tota elaborada a partir de la proporció
àurea.
Aquesta activitat va consistir en averiguar quina persona
del grup s'aproximava més a la proporció àurea, és a dir, el/la més
“perfecte/a” mesurant la nostra altura de cap a peus, i dividint-la entre la
distància del melic als peus.
Al nostre grup, la persona que més es va acostar va
obtindre un 1, 625. (Ho vam fer dividint 182cm /112cm).
ESCALA
DE LA MAQUETA DEL MICALET
Una de les activitats que vam realitzar el passat 4 de
març a València en la ruta matemàtica va ser el càlcul de l'altura del Micalet
a partir de la mesura d'un dels seus costats.

Després vam tindre que calcular l'escala de la maqueta
del Micalet respecte a l'edifici real.
En aquest cas vam mesurar l'altura del Micalet en la
maqueta, que era 51 cm i, vam dividir l'altura real entre l'altura de la
maqueta en metres, és a dir, dividírem 53,36 entre 0,51 i el resultat era
l'escala: 1: 104 en centímetres.
Alumnat 4t ESO
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada