Programa d'autocontrol

El programa s'ha estructurat en una sessió setmanal i consta de les
següents parts:
-Vam començar aprenent algunes
tècniques de relaxació i respiració profunda que l'alumnat ha de tractar
d'incorporar a la seua vida quotidiana.
-Vam entendre que hi ha dues
formes extremes de perdre el control:
1) la inhibida: quan davant d'una situació conflictiva la persona es
bloqueja, es tanca en si mateix i no es capaç d'expressar la seua opinió o
sentiment. Aquest tipus de “no-resposta” genera frustració i fa acumular tensió
fin que un dia es produeix una reacció desproporcionada en forma d'explosió
2) l'explosiva: quan davant d'una situació de tensió la persona s'altera i
reacciona amb insults, crits, faltes de respecte, colps...
-Cada participant va analitzar
el seu procés de pèrdua de control: sensacions corporals, pensaments i actes
concrets i van recordar situacions concretes en les que van controlar aplicant
eines personals que tots tenim.
-A partir d'aquest moment, hem
proposat tècniques alternatives per
posar en pràctica en les situacions de tensió. Cada setmana treballem
una diferent, intentem posar-la en pràctica (primer en la imaginació i després
realment) i les comentem per analitzar si els funciona, si cal modificar alguna
cosa.... Algunes de les tècniques treballades són: Respiració profunda, Volum
fixe, Temps fora, Autoverbalitzacions, Pensament positiu...
Cal dir que això no és una fórmula
màgica i que el fet de posar-lo en pràctica no transforma les persones; aquest
programa requereix motivació, constància i molta experimentació pràctica per
part de l'alumnat ja que no totes les tècniques li funcionen a tot el món. Es
tracta, doncs, d'intentar assumir com a eines pròpies les que a cadascú li aprofiten i utilitzar-les en el dia a dia.
Departament d'Orientació
Departament d'Orientació
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada