Megafonia motivadora. Entrevista a Francesc Sarrió.




Dilluns, huit i quart del matí, primera hora de classe, el cap de setmana ens deixa molta son i poques ganes d’incorporar-nos a la rutina diària; de sobte sona una melodia que ens anima a obrir els ulls de bat a bat, ens mirem i ens preguntem quina peça musical viatja pel cel aconseguint el miracle: que les nostres cames obeïsquen el nostre cos per dirigir-nos cap a l´aula amb un somriure als llavis.

Bé, és cert que aquestes paraules sonen massa poètiques si tenim en compte que encetar la setmana laboral no és el millor dels plans per a un adolescent, però també és cert que començar el dia amb la força i l’energia inspiradora de la música ens ajuda i ens motiva. Haureu endevinat que parlem de la megafonia, una eina motivadora que tenim al nostre centre i que funciona gràcies a una tasca que sembla quasi invisible i que es mereix un xicotet espai a la nostra revista virtual.

Començarem preguntant-vos si sabeu qui es troba darrere d´aquest mecanisme tan curiós com profitós. Suposem que alguns de vosaltres sí conegueu la resposta, però, per si de cas, vos direm que Francesc Sarrió, el secretari de l´IES Sanchis Guarner, és qui s´encarrega de la coordinació d´aquest mecanisme, juntament amb Salva Sanchis, el professor de música, formant tots dos un equip capaç de crear un ambient d´harmonia al nostre institut. En aquesta ocasió hem decidit entrevistar Francesc, més endavant potser sorprendrem Salva Sanchis per a que ens conte altres coses no menys interessants.

1- Francesc, volem preguntar-te per quin motiu al primer trimestre es varen estar posant bandes sonores de pel·lícules per megafonia, entre classe i classe.
El centre va participar en un projecte d´ innovació educativa anomenat “Tallers creatius trimestrals” i es va decidir que el primer trimestre podríem dedicar-lo al cinema. També s´organitzà un taller especial d´edició de vídeos dirigit al professorat i a l´alumnat de l´institut. Conselleria ens va concedir 578€ per a la seua realització.
2-Creus que la música de megafonia pot entusiasmar els alumnes per entrar a una nova classe o per eixir al pati?
Més que entusiasmar, pot ser-ne una mena d´ al·licient. El que es pregunta la gent és quina cançó s´escoltarà cada setmana. Hi ha qui es baixa fins i tot una APP i busca la cançó; per a altres, a qui els agrada molt el cine, és més fàcil endevinar les peces musicals, en aquest cas de bandes sonores. De tota manera, el més important és que s´aconsegueix facilitar un bon canvi de classe donat que es tracta de música suau i tranquil.la.

3-Quan queden uns minuts per a que sone el canvi de classe, quina preparació cal des de megafonia?
Com que el nostre centre és relativament nou, tenim un sistema de megafonia connectat a cada aula amb un amplificador. Abans teníem un sistema vell amb gravació en cd, un per a cada cançó. El nou sistema disposa d´un temporizador, i cada vegada que sona la sirena no hi ha una cançó diferent perquè no es pot fer d´ un mode aleatori. Amb les noves tecnologies i amb l´ús d´ un USB, quan falta poc per a que el temporizador s´engegue sona la melodia durant un minut. Així, amb l´ USB podem introduir noves cançons, i aquesta és la innovació que hem fet enguany canviant d´ USB, amb l´ajuda de Salva, el professor de música, qui s'encarrega també d´introduir noves cançons.

4-En un dia especial la música que escoltem des de megafonia té també un sentit especial?
Sí, evidentment aprofitem la megafonia en ocasions especials com la setmana de la no violència en què es va decidir posar “Imagine”, de John Lennon, tenint en compte que la lletra està relacionada amb la pau. Sempre intentem buscar una cançó per als dies especials, però de vegades no és fàcil encertar.

5-Es podrien introduir BSO més modernes?
Sí, però hauria de ser una música agradable per al dia a dia de la classe i l´alumnat. Hem de procurar posar melodies que no cansen.

6-Un objectiu de les BSO en megafonia podria ser per a formar la cultura musical?
Sí, perquè sempre he pensat que la megafonia és important, alguns alumnes em suggereixen que pose diversos tipus de gèneres musicals com electro, disco, pop, llatí...” Però em reitere que hauria de tractar-se d´una melodia que cree bon ambient i no que anime a anar de festa en lloc d´anar a classe.
7- Quin era el premi que es lliurava al concursant setmanalment per encertar la banda sonora?
Guanyava un CD de música en valencià.

9-Al segon trimestre el concurs d encertar BSO encara es fa?
No, perquè estem mes centrats en l'eixida de Pasqua i després en el “ Tu sí que vals!!” a finals de curs.

Donem les gràcies a Francesc pel temps que ens ha dedicat, tan amablement, i ens acomiadem satisfets d´ haver aconseguit conéixer millor què hi havia al darrere de la megafonia, i com d´importants són algunes coses i algunes persones que semblen passar desapercebudes.



Andrea Montaner i Àlex Penalba (2n. PQPI)

Comentaris

  1. Enhorabona per l'entrevista i per la iniciativa.
    Una interessant forma d'unir cultura musical, cinema i una avís de canvi de classe agradable.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Aprendre anglés amb cançons subtitulades

Relativitat vs. quàntica