Megafonia motivadora. Entrevista a Francesc Sarrió.
Dilluns,
huit i quart del matí, primera hora de classe, el cap de setmana ens
deixa molta son i poques ganes d’incorporar-nos a la rutina diària;
de sobte sona una melodia que ens anima a obrir els ulls de bat a
bat, ens mirem i ens preguntem quina peça musical viatja pel cel
aconseguint el miracle: que les nostres cames obeïsquen el nostre
cos per dirigir-nos cap a l´aula amb un somriure als llavis.
Bé,
és cert que aquestes paraules sonen massa poètiques si tenim en
compte que encetar la setmana laboral no és el millor dels plans per
a un adolescent, però també és cert que començar el dia amb la
força i l’energia inspiradora de la música ens ajuda i ens
motiva. Haureu endevinat que parlem de la megafonia, una eina
motivadora que tenim al nostre centre i que funciona gràcies a una
tasca que sembla quasi invisible i que es mereix un xicotet espai a
la nostra revista virtual.
Començarem
preguntant-vos si sabeu qui es troba darrere d´aquest mecanisme tan
curiós com profitós. Suposem que alguns de vosaltres sí conegueu
la resposta, però, per si de cas, vos direm que Francesc Sarrió, el
secretari de l´IES Sanchis Guarner, és qui s´encarrega de la
coordinació d´aquest mecanisme, juntament amb Salva Sanchis, el
professor de música, formant tots dos un equip capaç de crear un
ambient d´harmonia al nostre institut. En aquesta ocasió hem
decidit entrevistar Francesc, més endavant potser sorprendrem Salva
Sanchis per a que ens conte altres coses no menys interessants.
1-
Francesc, volem preguntar-te per quin motiu al primer trimestre es
varen estar posant bandes sonores de pel·lícules per megafonia,
entre classe i classe.
El
centre va participar en un projecte d´ innovació educativa
anomenat “Tallers creatius trimestrals” i es va decidir que el
primer trimestre podríem dedicar-lo al cinema. També s´organitzà
un taller especial d´edició de vídeos dirigit al professorat i a
l´alumnat de l´institut. Conselleria ens va concedir 578€ per a
la seua realització.
2-Creus
que la música de megafonia pot entusiasmar els alumnes per entrar a
una nova classe o per eixir al pati?
Més
que entusiasmar, pot ser-ne una mena d´ al·licient. El que es
pregunta la gent és quina cançó s´escoltarà cada setmana. Hi ha
qui es baixa fins i tot una APP i busca la cançó; per a altres, a
qui els agrada molt el cine, és més fàcil endevinar les peces
musicals, en aquest cas de bandes sonores. De tota manera, el més
important és que s´aconsegueix facilitar un bon canvi de classe
donat que es tracta de música suau i tranquil.la.
3-Quan
queden uns minuts per a que sone el canvi de classe, quina
preparació cal des de megafonia?
Com
que el nostre centre és relativament nou, tenim un sistema de
megafonia connectat a cada aula amb un amplificador. Abans teníem un
sistema vell amb gravació en cd, un per a cada cançó. El nou
sistema disposa d´un temporizador, i cada vegada que sona la sirena
no hi ha una cançó diferent perquè no es pot fer d´ un mode
aleatori. Amb les noves tecnologies i amb l´ús d´ un USB, quan
falta poc per a que el temporizador s´engegue sona la melodia durant
un minut. Així, amb l´ USB podem introduir noves cançons, i
aquesta és la innovació que hem fet enguany canviant d´ USB, amb
l´ajuda de Salva, el professor de música, qui s'encarrega també
d´introduir noves cançons.
4-En
un dia especial la música que escoltem des de megafonia té també
un sentit especial?
Sí,
evidentment aprofitem la megafonia en ocasions especials com la
setmana de la no violència en què es va decidir posar “Imagine”,
de John Lennon, tenint en compte que la lletra està relacionada amb
la pau. Sempre intentem buscar una cançó per als dies especials,
però de vegades no és fàcil encertar.
5-Es
podrien introduir BSO més modernes?
Sí,
però hauria de ser una música agradable per al dia a dia de la
classe i l´alumnat. Hem de procurar posar melodies que no cansen.
6-Un
objectiu de les BSO en megafonia podria ser per a formar la cultura
musical?
Sí,
perquè sempre he pensat que la megafonia és important, alguns
alumnes em suggereixen que pose diversos tipus de gèneres musicals
com electro, disco, pop, llatí...” Però em reitere que hauria de
tractar-se d´una melodia que cree bon ambient i no que anime a anar
de festa en lloc d´anar a classe.
7-
Quin era el premi que es lliurava al concursant setmanalment per
encertar la banda sonora?
Guanyava
un CD de música en valencià.
9-Al
segon trimestre el concurs d encertar BSO encara es fa?
No, perquè estem mes centrats en l'eixida de Pasqua i
després en el “ Tu sí que vals!!” a finals de curs.
Donem
les gràcies a Francesc pel temps que ens ha dedicat, tan amablement,
i ens acomiadem satisfets d´ haver aconseguit conéixer millor què
hi havia al darrere de la megafonia, i com d´importants són algunes
coses i algunes persones que semblen passar desapercebudes.
Andrea Montaner i
Àlex Penalba (2n. PQPI)
Enhorabona per l'entrevista i per la iniciativa.
ResponEliminaUna interessant forma d'unir cultura musical, cinema i una avís de canvi de classe agradable.