El 3D del llibre
Com
diu Santiago Posteguillo a un dels seus assajos, el teatre és el
format en 3D dels llibres. Un format impactant que ens permet viure
drames i comèdies en primera persona. Ens transporta de vegades a la
desastrada casa d'alguna estrambòtica família o inclús ens fa
canviar de segle. Però tots els grups de teatre que interpreten i
donen vida a aquestes obres solen tindre com a propòsit el fer-nos
sentir.
Aquest
és el cas de “De Cap a Rabo”, un grup de teatre format
per unes quantes persones amb ganes d´oferir, a tot aquell que vulga
rebre´ls, un somriure i una bona estona. Els integrants del grup són
de Salem, i ja fa més de deu anys que li donen vida a les obres que
interpreten. Aquestes tenen per costum ser comèdies.
Des
de fa poc, col·labore amb aquest grup, i puc assegurar que, si ja és
divertit veure'ls actuar, els assajos són com un xicotet sainet que
no està a la mà de qualsevol. En ells pots gaudir dels actors en el
seu ecosistema natural, amb la misteleta en una mà i el guió a
l'altra.
Quan
un espectador veu alguna actuació, tan sols és conscient del
resultat, dels fruits que ha donat l'arbre. Però al darrere de cada
obra representada s'amaga un munt de feina i esforç i centenars
d'hores que s´hi dediquen. Pot parèixer molt fàcil pujar a un
escenari per tal de mostrar el que un altre ha escrit. Però hi ha
una gran diferència entre dir de memòria un parell de frases i
representar-les. Actuar és clavar-te en la pell d' una altra
persona, essent conscient que la gent per a qui actues et veu com si
de veritat fores eixa persona. No pots dubtar, i de vegades la
espontaneïtat pot ser la teua salvació. Per exemple, quan no
aconsegueixes recordar com acaba una frase i has d´ inventar-te tu
el final.
A
banda del que costa aprendre't el text, tots el actors tenen un
vestuari característic que, en moltes ocasions, dona sentit al que
estan representant. Una vegada, a “De Cap a Rabo” vam
interpretar una obra on apareixia una monja. Vos podreu imaginar com
de complicat va ser trobar un hàbit adequat per a l'actriu. I si no
és l´ hàbit per a la monja, és el “mono” per al mecànic o el
vestit per a la festera.
Pot
resultar també un problema el decorat. Moltes vegades s'utilitzen
uns panells pintats que fan de parets, i les cortines per fer la
funció de portes. En qualsevol cas, necessites mobles, utensilis que
vagen a fer-te falta durant l'obra i altres molts objectes que són
imprescindibles per a que l'actuació cobre més sentit. A una de les
obres que hem representat al grup, les escenes transcorrien a un bar,
amb barra, taules, cadires... En fi, la decoració apropiada per a
que pareguera que de veritat ens trobàvem al decorat adequat.
I,
sobretot, per actuar cal tindre ganes. Totes aquestes coses no
apareixen pel seu peu en el dia de l'actuació, si no que comporte'n
el seu esforç i dedicació i són un reflex de l'entusiasme que posa
el grup en cada actuació, per això cal cuidar tant cada
detall.
També
has de ser responsable ja que, moltíssimes vegades, als pobles o
llocs on s´actua no et coneixen com el grup de teatre “De Cap a
Rabo”, et coneixen com el grup de teatre de Salem i això, com
ja dic, implica una responsabilitat. Perquè, en certa manera,
representes el teu poble.
Finalment,
tan sols em queda dir que a “De Cap a Rabo” estem molt
contents dels fruits que ha donat el nostre arbre i de les rames que
han anat sorgint d'ell. Al grup ha hagut molts actors, alguns
seguixen donant vida a eixe meravellós format del llibre amb més de
dos mil cinc-cents anys d'història, i altres ho han fet durant un
temps. Ha passat pel nostre grup gent que va a l´institut, gent que
ha volgut col·laborar amb nosaltres fent d'apuntadors i gent que ens
ha ajudat a conquerir el somriure de centenars d'espectadors, sense
els quals, aquesta afició amb la que tant gaudim no podria ser
possible.
Inés Cortell 1r ESO
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada