Programa d'autocontrol



Des de febrer estem portant a terme un Programa d'autocontrol amb un grup d'alumnes que al llarg del curs han tingut problemes en les classes per la seua impulsivitat que han acabat en amonestacions i, fins i tot, alguna expulsió. Cadascú és diferent però tenen en comú que en moltes ocasions han perdut el control en situacions de tensió, malestar, malentesos....
El programa s'ha estructurat en una sessió setmanal i consta de les següents parts:
   -Vam començar aprenent algunes tècniques de relaxació i respiració profunda que l'alumnat ha de tractar d'incorporar a la seua vida quotidiana.
     -Vam entendre que hi ha dues formes extremes de perdre el control:
1) la inhibida: quan davant d'una situació conflictiva la persona es bloqueja, es tanca en si mateix i no es capaç d'expressar la seua opinió o sentiment. Aquest tipus de “no-resposta” genera frustració i fa acumular tensió fin que un dia es produeix una reacció desproporcionada en forma d'explosió
2) l'explosiva: quan davant d'una situació de tensió la persona s'altera i reacciona amb insults, crits, faltes de respecte, colps...
     -Cada participant va analitzar el seu procés de pèrdua de control: sensacions corporals, pensaments i actes concrets i van recordar situacions concretes en les que van controlar aplicant eines personals que tots tenim.
     -A partir d'aquest moment, hem proposat tècniques alternatives per  posar en pràctica en les situacions de tensió. Cada setmana treballem una diferent, intentem posar-la en pràctica (primer en la imaginació i després realment) i les comentem per analitzar si els funciona, si cal modificar alguna cosa.... Algunes de les tècniques treballades són: Respiració profunda, Volum fixe, Temps fora, Autoverbalitzacions, Pensament positiu...
 Cal dir que això no és una fórmula màgica i que el fet de posar-lo en pràctica no transforma les persones; aquest programa requereix motivació, constància i molta experimentació pràctica per part de l'alumnat ja que no totes les tècniques li funcionen a tot el món. Es tracta, doncs, d'intentar assumir com a eines pròpies les que a cadascú li  aprofiten i utilitzar-les en el dia a dia.

Departament d'Orientació

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aprendre anglés amb cançons subtitulades

Relativitat vs. quàntica