ANTONIO CALZADO: PASSAT, PRESENT I FUTUR

Antonio Calzado Aldaria (1965, Bolaños de Calatrava, Castella La Manxa, Espanya) és un reconegut escriptor i doctor en Història que actualment també dóna classes a la Universitat de València i a l’Escola d’Adults de La Pobla del Duc. Ha escrit nombrosos llibres sobre la història de la Comunitat Valenciana. Va passar la seva infància viatjant d’un lloc a l’altre per la professió de son pare (guàrdia civil) fins que finalment va arribar a La Pobla del Duc. Està molt orgullós de la seva professió i a més de tot l’esmentat també fa de guia dels Refugis Antiaeris de La Pobla del Duc. Comencem l’entrevista.
Conta’ns, Antonio, ¿en quin moment vas decidir que volies ser historiador?
Vaig passar la meva infantesa en un poble molt menut de la Manxa, i allí em vaig aficionar a llegir compulsivament. Primerament em vaig sentir atret per l’arqueologia i el descobriment de tresors i civilitzacions desconegudes, però finalment em vaig decidir per la història, sobretot pel paper social i ciutadà que té, i més la contemporània, que és la meua especialitat.
Com va ser l’experiència de fer el teu primer llibre?
Va ser molt emocionant i estressant, quasi com ser pare, com si tingueres una criatura, però també em va fer posar nerviós per si el seu contingut, enfocament, o redacció rebia crítiques. El meu primer llibre es va anomenar “Un silenci extens. El franquisme a la Ribera Baixa (1939-1962)”, que per sort va rebre crítiques positives.
I actualment, està preparant algun llibre?
Ara mateixa estic acabant una monografia sobre la Guerra Civil en Gandia; un article per al segon volum de “València, capital de la República” i començant un llibre sobre el primer alcalde democràtic de Tavernes de la Valldigna
Com és ser un professor a la universitat? Com et van oferir eixe treball?
Respecte a la primera pregunta, des de fa dos cursos és molt gratificant ja que done Didàctica de les Ciències Socials a la Facultat de Magisteri, i espere col·laborar a formar mestres que després formen ciutadans lliures i crítics. Respecte a la segona pregunta, va ser gràcies a un amic que és professor universitari. En un primer moment, tan sols vaig acceptar a presentar el meu currículum per ingressar a un departament i formar part d’equips d’investigació, però una cosa va portar a una altra i ací estic actualment.
I l’experiència d' ensenyar a una escola d' adults, com és?
És molt més gratificant que la Universitat o que la investigació. Cada any gent de més de trenta anys aconsegueix el títol de l’ESO per després fer un cicle formatiu i aconseguir un treball qualificat. En un parell de casos, alumnes joves han arribat a estudiar a la Universitat!
Quin és el llibre que més et va costar? Per què? I quin és el llibre del que més t’agrada el resultat final?
Sense cap dubte el llibre que més em va costar va ser el primer, un estudi del primer franquisme a la Ribera Baixa. Tot era anar a arxius, hemeroteques o biblioteques, treballar la documentació, redactar, etc. En conjunt va ser el llibre més costós de fer. Els llibres del que més m’agraden pel seu resultat final són un llibre sobre les visions internacionals de València, “València, capital antifeixista: Visions i impressions d’una ciutat en guerra”, que és una història cultural sobre la vida vertadera de les persones i el segon volum de la meua tesi doctoral, “Entre la nit i el marasme, La Vall d’Albaida, 1939-1952”; amb el qual vaig guanyar el IV premi d’investigació de l’institut d’estudis de la Vall d’Albaida.
I per a acabar, conta’ns alguna cosa sobre el futur. Quins plans tens?
M’agradaria ajudar a crear una col·lecció de llibres o una biblioteca local per a que qualsevol puga escriure o publicar des de noves rondalles fins a la història del cinema, el futbol o qualsevol altre tema del passat de la Pobla del Duc. També voldria continuar treballant amb la formació del professorat i amb la història divulgativa relacionada amb la “memòria històrica” i el patrimoni de la guerra.
Moltes gràcies per haver-nos concedit aquest temps. Gràcies per tot!

Toni Calzado Cuquerella  3r B

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aprendre anglés amb cançons subtitulades

Relativitat vs. quàntica